Gaala 2010 on onnistuneesti ohi. Paikalla oli ennätysyleisö, yli 830 vierasta! Ensi vuoteen.
13.01. Kilpailu käynnistyy
08.02. Deadline!
12.03. Finalistit julki
25.03. Gaala & IAB Grand One –seminaari!
0
 
Grand Prix
 
Työ: Krisse ja Arean liikematkat goes to your Kotisivu
Asiakas: Matkatoimisto Area
Tekijät: DDB
Tribal DDB
Dagmar
!noob
GoodMood
 
Perustelut:
Tässä loppuun saakka mietityssä ja mallikelpoisesti tuotetussa työssä luotiin viime vuoden luonnollisin digimedian puheenaihe ja digitaalisen markkinoinnin suunnittelijoiden kateuden kohde. Työ iski vaikeasti tavoitettavan kohderyhmän ytimeen ja levisi sieltä ilahduttavan laajalle arkea piristävänä viraalina. Toteutus ei pelkästään kuluttanut mediatilaa vaan loi median jokaisen vastaanottajan omalle etupihalle.
 
 
 
Vuoden yritys
 
!noob
 
Perustelut:
Alituisen muutoksen keskellä monet digialan yritykset etsivät identiteettiään. Tarjolla on uusia rooleja, samalla kun vanhoja rooleja edelleen tarvitaan.

Vuoden yritys on valinnut oman kategoriansa ja löytänyt identiteettinsä, ja on siinä ehdoton. Siinä ehkä onkin sen menestyksen salaisuus.

Nämä ihmiset ovat tehneet digituotannosta tervettä bisnestä. He palvelevat uskomattomalla asenteella ja tuovat yhteistyöhön laadukkaan jäljen lisäksi aina myös asiantuntijan näkemyksen.

Esitellyt työt ovat laadullisesti viimeisteltyjä, oivaltavia ja virkistäviä. Huikeat 1300 projektia kolmessa vuodessa henkilöstön vaihtuvuuden pysyessä nollassa puhuu puolestaan. Heidän täytyy olla rautaista porukkaa!
 
 
 
Paras kuluttajille suunnattu palvelu
 
Voittaja
 
Työ: Aurinkomatkojen Loma-apparaatti
Asiakas: Aurinkomatkat
Tekijät: Skandaali
!noob
Aurinkomatkat
 
Perustelut:
Jollain toimialoilla verkko on täynnä tietoa, eikä kuluttajan ole aina helppo löytää juuri hänelle sopivaa tuotetta, palvelua tai ratkaisua. Tämä palvelu auttaa ja tukee asiakasta tässä haasteessa. Suoraviivainen palvelu palkitsee käyttäjän selkeällä ehdotuksella, joka perustuu käyttäjän tarpeisiin sekä muiden asiakkaiden arvioihin ja suosituksiin.

Helppokäyttöinen palvelu houkuttelee tutustumaan tarjotun ehdotuksen lisäksi myös muihin vaihtoehtoihin. Strategisesti johdonmukainen palvelu, joka saa kuluttajan käyttämään aikaa tarjottavien palveluiden parissa ja ohjaa koko ajan kohti ostopäätöstä.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Panda.fi
Asiakas: Panda
Tekijät: Rientola
Fake Graphics
Pekka Finland
Lönnberg & Zukov
Elokuvaääniyhtiö Humina
3D Arts
Reetta Pasanen Photography
Inmics
!noob
 
Perustelut:
Ensivaikutelmasta lähtien brändin oloinen ja makuinen sivusto, jossa hyvä fiilis. Laadukkaasti toteutettu maailma, joka poikkeaa mukavalla tavalla kilpailijoista.
 
 
 
Paras B2B-palvelu
 
Voittaja
 
Työ: Bildy
Asiakas: Aisti
Tekijät: Henrik Rydberg
Antti Kumpulainen
Jouko Saastamoinen
 
Perustelut:
Käyttäjälähtöinen ja viimeistelty toteutus. Raikas ja rohkea lähestyminen kilpailtuun palvelukategoriaan. Palvelun käyttöliittymä on intuitiivinen, yksinkertainen sekä pyrkii ratkaisemaan käyttäjän ongelmista oleellisimmat mutta ei samaan aikaan kaikkia. Hyvin tuotteistetussa palvelukonseptissa on kasvupontetiaalia. Ennakkoluuloton, avoin ja aktiivinen strategia luo edellytykset palvelun jatkuvuudelle myös jatkossa.
 
 
 
Paras design
 
Voittaja
 
Työ: Nokia Maemo Marketing
Asiakas: Nokia
Tekijät: Activeark
 
Perustelut:
Informatiivisuus ja vetoavuus kulkevat upeasti käsi kädessä tässä voittajatyössä. Jos kilpailussa oli monta turvallista Volvoa, niin löytyipä sieltä yksi Porschekin. Rohkea visuaalinen kokonaisuus, viimeistelty typografia ja kansainvälisen tason videosisältö ratkaisivat pelin. Loistava esimerkki siitä, että tiukoistakin guidelineista voi puristaa irti näyttävän kokonaisuuden.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: YIT Together
Asiakas: YIT
Tekijät: Valve
Look Mama
 
Perustelut:
Design on enemmän kuin pintaa. Se on prosesseja, ratkaisuja, käytettävyyttä, joita parhaimmillaan tukee laadukas, yksityiskohdat huomioiva toteutus. Työ edustaa hienoa, kokonaisvaltaista suunnittelua, jossa asiakkaan työntekijätkin ovat antamassa arvokkaan panoksensa käyttäjäkokemukseen.
 
 
 
Paras sosiaalisen median hyödyntäminen
 
Voittaja
 
Työ: Pedigree Koirien ehdoilla
Asiakas: Pedigree/Mars Finland
Tekijät: TBWA\North°
TBWA\DIEGO
TBWA\PHS
Barabra
Dagmar
 
Perustelut:
Voittajatyössä oli tunnistettu hyvin aidon yhteisöllisyyden syyt, uskottu omaan tuotteeseen, tarjottu tuotteita avoimesti testattavaksi ja kirjaimellisesti tarvittaessa haukuttavaksi. Toteutukseltaan hyvin suoraviivainen ja kikkailematon, mutta toimiva. Voittajatyö lähti liikkeelle kohteet edellä, brändin toimiessa taka-alalla mutta tunnistettavasti.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Silja Line goes social media
Asiakas: Tallink Silja
Tekijät: Tallink Silja
Robot <3
Bob Helsinki
Toinen Helsinki
 
Perustelut:
Kikkailematon, suoraviivainen, tuloksekas. Kiitämme pitkäaikaista, strategista päätöstä sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Toivomme kuitenkin, että tekeminen kehittyisi yhteisöllisemmäksi, ja alkuperäisen ajatuksen mukaisesti tuotekehitysvetoisemmaksi, eikä pelkästään tarjouskanavaksi.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Paranormal Activity
Asiakas: FS-Film
Tekijät: Kuubi Productions
 
Perustelut:
Tyylipuhtaasti sosiaalisen median oppeja noudattaen mukaan houkuteltu kohderyhmä, jolle tarjottiin pääsy johonkin ainutkertaiseksi koettavaan. Ja kokemusta jos mitä halutaan jakaa eteenpäin omissa yhteisöissä. Tässä tapauksessa myös erittäin tuloksellisesti.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Viimeinen Atlantis
Asiakas: Sakara Records & Stam1na
Tekijät: Janne Airo
Stam1na
Sakara Records
Playground Music Finland
Markku Metso
Javanainen Consulting
 
Perustelut:
Todisti osaltaan omalle toimialalleen, että sosiaalisessa mediassa on kiistattomia tehoja. Teki minkä lupasi, teki markkinoitavasta tuotteesta diggailtavamman ja jännittävämmän, jopa seikkailullisen kokemuksen. Aineksia olisi voinut lähestyttävämmällä toteutuksella olla isommankin yleisön jutuksi.
 
 
 
Paras infodesign
 
Voittaja
 
Työ: Sun Saunan verkkosivuston uudistus
Asiakas: Sun Sauna
Tekijät: Ida Fram
Into-Digital
 
Perustelut:
Työ on positiivinen yllätys. Suunnittelussa on keskitytty erityisen hyvin kohderyhmien tarpeiden huomioimiseen sekä informaation selkeään esittämiseen. Sisällön tuotanto on erittäin onnistunutta. Sivuston erityispiirteenä on hyvin toteutettu työkalu tuotteen valintaan. Samalla monimutkainen asennus avataan mielenkiintoisella ja selkeällä tavalla. Perinteinen tuote on tuotu hyvin digitaaliseen ympäristöön tukien yrityksen liiketoimintaa.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Ruokangas.com
Asiakas: Ruokangas Guitars
Tekijät: Javanainen Consulting
Ruokangas Guitars
 
Perustelut:
Tässä tapauksessa kunniamaininta annetaan yksittäiselle palvelun osalle. Kyseinen työkalu tekee monimutkaisesta yksinkertaista ja visuaalisesti houkuttelevaa. Samalla toteutus kunnioittaa korkealaatuisen tuotteen henkeä.
 
 
 
Paras kuluttajakampanja
 
Voittaja
 
Työ: Saarioinen - Suomalaisten uusi Suosikkilaatikko
Asiakas: Saarioinen
Tekijät: Gyllene Skor
Bob Helsinki
Great Apes
Frame Graphics
Saarioinen
 
Perustelut:
Suomalaiset ovat laatikkokansaa. Me ajamme laatikon mallisilla autoilla, asumme laatikon mallisissa taloissa ja syömme laatikkoruokaa. Meillä on siis intohimoinen suhde laatikoihin. Yksi laatikkofirma älysi kysyä suomalaisilta, että olisikohan laatikoissa kehitettävää? Einestalo tarjosi tällä kertaa myös silmänruokaa, sillä saitti oli kategorian hienoin ja myös helppo. Niin helppo, kuin on laittaa laatikko mikroon. Tämä tuotekehityskampanja oli tukevasti todellisuudessa kiinni, sillä suomalaisten yhdessä kehittämä uusi laatikko on oikeasti tulossa kauppojen hyllylle.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: 1000 Tuotekehittäjää
Asiakas: Tallink Silja
Tekijät: Tallink Silja
Bob Helsinki
Robot <3
Toinen Helsinki
 
Perustelut:
Crowd sourcingia ei ole vielä edes suomennettu, mutta joku täällä härmässä näyttää tekevän sitä jo täysillä. Facebookissa toki fanitetaan, mutta tässä kampanjassa mentiin askelta pidemmälle. Meistä jokainen tuntee ruotsinristeilyn, ja jokaisella varmasti olisi kyseiseen tuotteeseen parannusehdotuksia. Tämä varustamo otti tuotekehitystiimiinsä tuhat pulliaista. Mitähän seuraavaksi tapahtuu?
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Finncomm Rekkarilotto
Asiakas: Finncomm Airlines
Tekijät: W.Steinmann
Great Apes
Radio Nova
 
Perustelut:
Netti on aikaansaanut sen, että tällä hetkellä on kuluttajakilpailuja enemmän kuin koskaan. Kuinka on mahdollista, että joku täällä, missä ei keksitä mitään omaa, keksii kilpailun, jota ei ole keksinyt kukaan? Missään. Lisäksi tämän lentoyhtiön strategia oli suorastaan natsi - vain autoilijoille. Kilpailun tarina kulki kutakuinkin näin: Hyvä autossa istuja, mene nettiin, kirjoita sinne rekisterinumerosi. Voit voittaa lentolipun ja siis kulkea tämän matkan ensikerralla lentskarilla. Nerokasta.
 
 
 
Paras B2B-kampanja
 
Voittaja
 
Työ: Krisse ja Arean liikematkat goes to your Kotisivu
Asiakas: Matkatoimisto Area
Tekijät: DDB
Tribal DDB
Dagmar
!noob
GoodMood
 
Perustelut:
Luotu kokonaan uusi ilmainen media, jossa media ja viesti sulautuivat loistavasti samaksi. B2B-kampanjoiden keskuudessa harvinaisen letkeä lähestyminen oli positiivinen yllätys. Robusti toteutus herätti ristiriitaisiatunteita, mikä on aina hyvän idean merkki. Aiheutti pöhinää niin liidien muodossa kuin lehtijuttuina.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Micardis Panssarisydän-kampanja
Asiakas: Boehringer Ingelheim Finland
Tekijät: Rocky Advertising
Film Magica
 
Perustelut:
Rohkea ja tasalaatuinen veto perinteiselle toimialalle vahvoin tuloksin.
 
 
MTV3Sub
Vuoden verkkomainostaja
 
DNA
 
Perustelut:
Vuoden nettimainostaja on rohkea ja ammattitaitoinen mainonnan ostaja, joka kuuntelee uusia ideoita, uskaltaa kokeilla ja antaa palautetta. DNA:lle netti on oikeasti kaupantekopaikka ja tärkeä myyntikanava, johon pitää kiinnittää huomiota ja johon kannattaa panostaa.
 
 
 
Paras verkkomainos
 
Voittaja
 
Työ: Aurinkomatkojen Päivän sää
Asiakas: Aurinkomatkat
Tekijät: Skandaali
Dagmar
Aurinkomatkat
 
Perustelut:
Positiivisella tavalla itsestäänselvä verkkomainos, jota ei tarvitse selitellä. Onnistuu rakentamaan dialogin mainoksen ja sivuston sisällön välille. Toteutus, jossa mediasuunnittelu ja luova suunnittelu ovat kulkeneet käsi-kädessä. Eleetön display-mainos, joka ei jätä ketään kylmäksi.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Maailman katsotuin banneri
Asiakas: Kärkimedia
Tekijät: Paperjam
Grip Studios
 
Perustelut:
Viimeistelty toteutus, joka hyödyntää verkon mahdollisuuksia hienostuneesti ja luontevasti. Mahtipontinen verkkomainos, jossa luova idea ja tekninen oivallus pelaavat saumattomasti yhteen.
 
 
Kansan ääni Kansan ääni
 
Työ: Aurinkomatkojen Päivän sää
Asiakas: Aurinkomatkat
Tekijät: Skandaali
Dagmar
Aurinkomatkat
 
 
 
Tuloksellisin verkkokampanja
 
Voittaja
 
Työ: Seppälä Design-kilpailu
Asiakas: Seppälä
Tekijät: Bob Helsinki
FWD
Happi Mindshare
 
Perustelut:
Hienoa verkon hyödyntämistä ja kohderyhmän aktivoimista minimaalisella mediabudjetilla. Kampanjan konsepti oli niin koukuttava, että harva kohderyhmän edustaja jätti hyödyntämättä osallistumismahdollisuuden. Kampanjan tavoitteet ylittyivät moninkertaisesti ja konkretisoituvat myyntiin. Kuluttajat aktivoitiin oikeasti tekemään, pelkkä liittyminen tai äänestäminen ei riittänyt. Hienosti tuunattu kampanja!
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: Finnairin Lähtöhinnat
Asiakas: Finnair
Tekijät: Sek & Grey
!noob
Frantic
Pinata
Miracle sound
Dagmar
 
Perustelut:
Monimediakampanja, jonka myynnin tuloksellisuutta ja verkon roolia siinä ei voi kyseenalaistaa -esimerkiksi joka kymmenes verkkomainoksen nähnyt teki hankintapäätöksen. Verkkosivuston myyntiteho oli omaa luokkaansa ja saitilla vietetty aika ylittää muut ehdokastyöt kolminkertaisesti.
 
 
Kunniamaininta
 
Työ: 1000 Tuotekehittäjää
Asiakas: Tallink Silja
Tekijät: Tallink Silja
Bob Helsinki
Robot <3
Toinen Helsinki
 
Perustelut:
Kunniamaininnan arvoinen kampanja, jossa päästiin kuluttajien pään sisään hyödyntäen tehokkaasti sosiaalisen median mahdollisuuksia ja tukien tekemistään perinteisellä medialla. Brändi oivalsi, että tuotteen tekee täydelliseksi sen yksilöllisyys ja sen voi oppia vain kuluttajaa kuuntelemalla - ja sanottavaa toden totta riitti. Kampanja hyödynsi erinomaisen hyvin keräämänsä sosiaalisen median fanikannan ja otti siitä todellisen tehon ideoiden muodossa irti.
 
 
 
Paras viraalikampanja
 
Voittaja
 
Työ: Silja Line goes social media
Asiakas: Tallink Silja
Tekijät: Tallink Silja
Robot <3
Bob Helsinki
Toinen Helsinki
 
Perustelut:
Tuomariston yksimielinen valinta. Työ erottui muista selkeästi tuloksillaan ja strategiallaan. Kampanja levisi kuluttajien keskuudessa 2009 paremmin kuin pelko sikainfluenssasta konsanaan. Muuten laihan viraalivuoden tukeva voittaja.
 
Yhteistyössä
mtv3 sub Kärkimedia Verkkolehdet mtv3 sub Sanoma Verkkomediamyynti M&M RE