13.01. | Kilpailu käynnistyy |
08.02. | Deadline! |
12.03. | Finalistit julki |
25.03. | Gaala & IAB Grand One –seminaari! |
Työ: | Krisse ja Arean liikematkat goes to your Kotisivu | |||||||||||
Asiakas: | Matkatoimisto Area | |||||||||||
Tekijät: | DDB Tribal DDB Dagmar !noob GoodMood |
|||||||||||
Perustelut: Tässä loppuun saakka mietityssä ja mallikelpoisesti tuotetussa työssä luotiin viime vuoden luonnollisin digimedian puheenaihe ja digitaalisen markkinoinnin suunnittelijoiden kateuden kohde. Työ iski vaikeasti tavoitettavan kohderyhmän ytimeen ja levisi sieltä ilahduttavan laajalle arkea piristävänä viraalina. Toteutus ei pelkästään kuluttanut mediatilaa vaan loi median jokaisen vastaanottajan omalle etupihalle. |
||||||||||||
Vuoden yritys |
||||||||||||
!noob | ||||||||||||
Perustelut: Alituisen muutoksen keskellä monet digialan yritykset etsivät identiteettiään. Tarjolla on uusia rooleja, samalla kun vanhoja rooleja edelleen tarvitaan. Vuoden yritys on valinnut oman kategoriansa ja löytänyt identiteettinsä, ja on siinä ehdoton. Siinä ehkä onkin sen menestyksen salaisuus. Nämä ihmiset ovat tehneet digituotannosta tervettä bisnestä. He palvelevat uskomattomalla asenteella ja tuovat yhteistyöhön laadukkaan jäljen lisäksi aina myös asiantuntijan näkemyksen. Esitellyt työt ovat laadullisesti viimeisteltyjä, oivaltavia ja virkistäviä. Huikeat 1300 projektia kolmessa vuodessa henkilöstön vaihtuvuuden pysyessä nollassa puhuu puolestaan. Heidän täytyy olla rautaista porukkaa! |
||||||||||||
Paras kuluttajille suunnattu palvelu |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Aurinkomatkojen Loma-apparaatti | |||||||||||
Asiakas: | Aurinkomatkat | |||||||||||
Tekijät: | Skandaali !noob Aurinkomatkat |
|||||||||||
Perustelut: Jollain toimialoilla verkko on täynnä tietoa, eikä kuluttajan ole aina helppo löytää juuri hänelle sopivaa tuotetta, palvelua tai ratkaisua. Tämä palvelu auttaa ja tukee asiakasta tässä haasteessa. Suoraviivainen palvelu palkitsee käyttäjän selkeällä ehdotuksella, joka perustuu käyttäjän tarpeisiin sekä muiden asiakkaiden arvioihin ja suosituksiin. Helppokäyttöinen palvelu houkuttelee tutustumaan tarjotun ehdotuksen lisäksi myös muihin vaihtoehtoihin. Strategisesti johdonmukainen palvelu, joka saa kuluttajan käyttämään aikaa tarjottavien palveluiden parissa ja ohjaa koko ajan kohti ostopäätöstä. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Panda.fi | |||||||||||
Asiakas: | Panda | |||||||||||
Tekijät: | Rientola Fake Graphics Pekka Finland Lönnberg & Zukov Elokuvaääniyhtiö Humina 3D Arts Reetta Pasanen Photography Inmics !noob |
|||||||||||
Perustelut: Ensivaikutelmasta lähtien brändin oloinen ja makuinen sivusto, jossa hyvä fiilis. Laadukkaasti toteutettu maailma, joka poikkeaa mukavalla tavalla kilpailijoista. |
||||||||||||
Paras B2B-palvelu |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Bildy | |||||||||||
Asiakas: | Aisti | |||||||||||
Tekijät: | Henrik Rydberg Antti Kumpulainen Jouko Saastamoinen |
|||||||||||
Perustelut: Käyttäjälähtöinen ja viimeistelty toteutus. Raikas ja rohkea lähestyminen kilpailtuun palvelukategoriaan. Palvelun käyttöliittymä on intuitiivinen, yksinkertainen sekä pyrkii ratkaisemaan käyttäjän ongelmista oleellisimmat mutta ei samaan aikaan kaikkia. Hyvin tuotteistetussa palvelukonseptissa on kasvupontetiaalia. Ennakkoluuloton, avoin ja aktiivinen strategia luo edellytykset palvelun jatkuvuudelle myös jatkossa. |
||||||||||||
Paras design |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Nokia Maemo Marketing | |||||||||||
Asiakas: | Nokia | |||||||||||
Tekijät: | Activeark | |||||||||||
Perustelut: Informatiivisuus ja vetoavuus kulkevat upeasti käsi kädessä tässä voittajatyössä. Jos kilpailussa oli monta turvallista Volvoa, niin löytyipä sieltä yksi Porschekin. Rohkea visuaalinen kokonaisuus, viimeistelty typografia ja kansainvälisen tason videosisältö ratkaisivat pelin. Loistava esimerkki siitä, että tiukoistakin guidelineista voi puristaa irti näyttävän kokonaisuuden. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | YIT Together | |||||||||||
Asiakas: | YIT | |||||||||||
Tekijät: | Valve Look Mama |
|||||||||||
Perustelut: Design on enemmän kuin pintaa. Se on prosesseja, ratkaisuja, käytettävyyttä, joita parhaimmillaan tukee laadukas, yksityiskohdat huomioiva toteutus. Työ edustaa hienoa, kokonaisvaltaista suunnittelua, jossa asiakkaan työntekijätkin ovat antamassa arvokkaan panoksensa käyttäjäkokemukseen. |
||||||||||||
Paras sosiaalisen median hyödyntäminen |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Pedigree Koirien ehdoilla | |||||||||||
Asiakas: | Pedigree/Mars Finland | |||||||||||
Tekijät: | TBWA\North° TBWA\DIEGO TBWA\PHS Barabra Dagmar |
|||||||||||
Perustelut: Voittajatyössä oli tunnistettu hyvin aidon yhteisöllisyyden syyt, uskottu omaan tuotteeseen, tarjottu tuotteita avoimesti testattavaksi ja kirjaimellisesti tarvittaessa haukuttavaksi. Toteutukseltaan hyvin suoraviivainen ja kikkailematon, mutta toimiva. Voittajatyö lähti liikkeelle kohteet edellä, brändin toimiessa taka-alalla mutta tunnistettavasti. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Silja Line goes social media | |||||||||||
Asiakas: | Tallink Silja | |||||||||||
Tekijät: | Tallink Silja Robot <3 Bob Helsinki Toinen Helsinki |
|||||||||||
Perustelut: Kikkailematon, suoraviivainen, tuloksekas. Kiitämme pitkäaikaista, strategista päätöstä sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Toivomme kuitenkin, että tekeminen kehittyisi yhteisöllisemmäksi, ja alkuperäisen ajatuksen mukaisesti tuotekehitysvetoisemmaksi, eikä pelkästään tarjouskanavaksi. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Paranormal Activity | |||||||||||
Asiakas: | FS-Film | |||||||||||
Tekijät: | Kuubi Productions | |||||||||||
Perustelut: Tyylipuhtaasti sosiaalisen median oppeja noudattaen mukaan houkuteltu kohderyhmä, jolle tarjottiin pääsy johonkin ainutkertaiseksi koettavaan. Ja kokemusta jos mitä halutaan jakaa eteenpäin omissa yhteisöissä. Tässä tapauksessa myös erittäin tuloksellisesti. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Viimeinen Atlantis | |||||||||||
Asiakas: | Sakara Records & Stam1na | |||||||||||
Tekijät: | Janne Airo Stam1na Sakara Records Playground Music Finland Markku Metso Javanainen Consulting |
|||||||||||
Perustelut: Todisti osaltaan omalle toimialalleen, että sosiaalisessa mediassa on kiistattomia tehoja. Teki minkä lupasi, teki markkinoitavasta tuotteesta diggailtavamman ja jännittävämmän, jopa seikkailullisen kokemuksen. Aineksia olisi voinut lähestyttävämmällä toteutuksella olla isommankin yleisön jutuksi. |
||||||||||||
Paras infodesign |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Sun Saunan verkkosivuston uudistus | |||||||||||
Asiakas: | Sun Sauna | |||||||||||
Tekijät: | Ida Fram Into-Digital |
|||||||||||
Perustelut: Työ on positiivinen yllätys. Suunnittelussa on keskitytty erityisen hyvin kohderyhmien tarpeiden huomioimiseen sekä informaation selkeään esittämiseen. Sisällön tuotanto on erittäin onnistunutta. Sivuston erityispiirteenä on hyvin toteutettu työkalu tuotteen valintaan. Samalla monimutkainen asennus avataan mielenkiintoisella ja selkeällä tavalla. Perinteinen tuote on tuotu hyvin digitaaliseen ympäristöön tukien yrityksen liiketoimintaa. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Ruokangas.com | |||||||||||
Asiakas: | Ruokangas Guitars | |||||||||||
Tekijät: | Javanainen Consulting Ruokangas Guitars |
|||||||||||
Perustelut: Tässä tapauksessa kunniamaininta annetaan yksittäiselle palvelun osalle. Kyseinen työkalu tekee monimutkaisesta yksinkertaista ja visuaalisesti houkuttelevaa. Samalla toteutus kunnioittaa korkealaatuisen tuotteen henkeä. |
||||||||||||
Paras kuluttajakampanja |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Saarioinen - Suomalaisten uusi Suosikkilaatikko | |||||||||||
Asiakas: | Saarioinen | |||||||||||
Tekijät: | Gyllene Skor Bob Helsinki Great Apes Frame Graphics Saarioinen |
|||||||||||
Perustelut: Suomalaiset ovat laatikkokansaa. Me ajamme laatikon mallisilla autoilla, asumme laatikon mallisissa taloissa ja syömme laatikkoruokaa. Meillä on siis intohimoinen suhde laatikoihin. Yksi laatikkofirma älysi kysyä suomalaisilta, että olisikohan laatikoissa kehitettävää? Einestalo tarjosi tällä kertaa myös silmänruokaa, sillä saitti oli kategorian hienoin ja myös helppo. Niin helppo, kuin on laittaa laatikko mikroon. Tämä tuotekehityskampanja oli tukevasti todellisuudessa kiinni, sillä suomalaisten yhdessä kehittämä uusi laatikko on oikeasti tulossa kauppojen hyllylle. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | 1000 Tuotekehittäjää | |||||||||||
Asiakas: | Tallink Silja | |||||||||||
Tekijät: | Tallink Silja Bob Helsinki Robot <3 Toinen Helsinki |
|||||||||||
Perustelut: Crowd sourcingia ei ole vielä edes suomennettu, mutta joku täällä härmässä näyttää tekevän sitä jo täysillä. Facebookissa toki fanitetaan, mutta tässä kampanjassa mentiin askelta pidemmälle. Meistä jokainen tuntee ruotsinristeilyn, ja jokaisella varmasti olisi kyseiseen tuotteeseen parannusehdotuksia. Tämä varustamo otti tuotekehitystiimiinsä tuhat pulliaista. Mitähän seuraavaksi tapahtuu? |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Finncomm Rekkarilotto | |||||||||||
Asiakas: | Finncomm Airlines | |||||||||||
Tekijät: | W.Steinmann Great Apes Radio Nova |
|||||||||||
Perustelut: Netti on aikaansaanut sen, että tällä hetkellä on kuluttajakilpailuja enemmän kuin koskaan. Kuinka on mahdollista, että joku täällä, missä ei keksitä mitään omaa, keksii kilpailun, jota ei ole keksinyt kukaan? Missään. Lisäksi tämän lentoyhtiön strategia oli suorastaan natsi - vain autoilijoille. Kilpailun tarina kulki kutakuinkin näin: Hyvä autossa istuja, mene nettiin, kirjoita sinne rekisterinumerosi. Voit voittaa lentolipun ja siis kulkea tämän matkan ensikerralla lentskarilla. Nerokasta. |
||||||||||||
Paras B2B-kampanja |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Krisse ja Arean liikematkat goes to your Kotisivu | |||||||||||
Asiakas: | Matkatoimisto Area | |||||||||||
Tekijät: | DDB Tribal DDB Dagmar !noob GoodMood |
|||||||||||
Perustelut: Luotu kokonaan uusi ilmainen media, jossa media ja viesti sulautuivat loistavasti samaksi. B2B-kampanjoiden keskuudessa harvinaisen letkeä lähestyminen oli positiivinen yllätys. Robusti toteutus herätti ristiriitaisiatunteita, mikä on aina hyvän idean merkki. Aiheutti pöhinää niin liidien muodossa kuin lehtijuttuina. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Micardis Panssarisydän-kampanja | |||||||||||
Asiakas: | Boehringer Ingelheim Finland | |||||||||||
Tekijät: | Rocky Advertising Film Magica |
|||||||||||
Perustelut: Rohkea ja tasalaatuinen veto perinteiselle toimialalle vahvoin tuloksin. |
||||||||||||
Vuoden verkkomainostaja |
||||||||||||
DNA | ||||||||||||
Perustelut: Vuoden nettimainostaja on rohkea ja ammattitaitoinen mainonnan ostaja, joka kuuntelee uusia ideoita, uskaltaa kokeilla ja antaa palautetta. DNA:lle netti on oikeasti kaupantekopaikka ja tärkeä myyntikanava, johon pitää kiinnittää huomiota ja johon kannattaa panostaa. |
||||||||||||
Paras verkkomainos |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Aurinkomatkojen Päivän sää | |||||||||||
Asiakas: | Aurinkomatkat | |||||||||||
Tekijät: | Skandaali Dagmar Aurinkomatkat |
|||||||||||
Perustelut: Positiivisella tavalla itsestäänselvä verkkomainos, jota ei tarvitse selitellä. Onnistuu rakentamaan dialogin mainoksen ja sivuston sisällön välille. Toteutus, jossa mediasuunnittelu ja luova suunnittelu ovat kulkeneet käsi-kädessä. Eleetön display-mainos, joka ei jätä ketään kylmäksi. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Maailman katsotuin banneri | |||||||||||
Asiakas: | Kärkimedia | |||||||||||
Tekijät: | Paperjam Grip Studios |
|||||||||||
Perustelut: Viimeistelty toteutus, joka hyödyntää verkon mahdollisuuksia hienostuneesti ja luontevasti. Mahtipontinen verkkomainos, jossa luova idea ja tekninen oivallus pelaavat saumattomasti yhteen. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Tuloksellisin verkkokampanja |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Seppälä Design-kilpailu | |||||||||||
Asiakas: | Seppälä | |||||||||||
Tekijät: | Bob Helsinki FWD Happi Mindshare |
|||||||||||
Perustelut: Hienoa verkon hyödyntämistä ja kohderyhmän aktivoimista minimaalisella mediabudjetilla. Kampanjan konsepti oli niin koukuttava, että harva kohderyhmän edustaja jätti hyödyntämättä osallistumismahdollisuuden. Kampanjan tavoitteet ylittyivät moninkertaisesti ja konkretisoituvat myyntiin. Kuluttajat aktivoitiin oikeasti tekemään, pelkkä liittyminen tai äänestäminen ei riittänyt. Hienosti tuunattu kampanja! |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | Finnairin Lähtöhinnat | |||||||||||
Asiakas: | Finnair | |||||||||||
Tekijät: | Sek & Grey !noob Frantic Pinata Miracle sound Dagmar |
|||||||||||
Perustelut: Monimediakampanja, jonka myynnin tuloksellisuutta ja verkon roolia siinä ei voi kyseenalaistaa -esimerkiksi joka kymmenes verkkomainoksen nähnyt teki hankintapäätöksen. Verkkosivuston myyntiteho oli omaa luokkaansa ja saitilla vietetty aika ylittää muut ehdokastyöt kolminkertaisesti. |
||||||||||||
Kunniamaininta | ||||||||||||
Työ: | 1000 Tuotekehittäjää | |||||||||||
Asiakas: | Tallink Silja | |||||||||||
Tekijät: | Tallink Silja Bob Helsinki Robot <3 Toinen Helsinki |
|||||||||||
Perustelut: Kunniamaininnan arvoinen kampanja, jossa päästiin kuluttajien pään sisään hyödyntäen tehokkaasti sosiaalisen median mahdollisuuksia ja tukien tekemistään perinteisellä medialla. Brändi oivalsi, että tuotteen tekee täydelliseksi sen yksilöllisyys ja sen voi oppia vain kuluttajaa kuuntelemalla - ja sanottavaa toden totta riitti. Kampanja hyödynsi erinomaisen hyvin keräämänsä sosiaalisen median fanikannan ja otti siitä todellisen tehon ideoiden muodossa irti. |
||||||||||||
Paras viraalikampanja |
||||||||||||
Voittaja | ||||||||||||
Työ: | Silja Line goes social media | |||||||||||
Asiakas: | Tallink Silja | |||||||||||
Tekijät: | Tallink Silja Robot <3 Bob Helsinki Toinen Helsinki |
|||||||||||
Perustelut: Tuomariston yksimielinen valinta. Työ erottui muista selkeästi tuloksillaan ja strategiallaan. Kampanja levisi kuluttajien keskuudessa 2009 paremmin kuin pelko sikainfluenssasta konsanaan. Muuten laihan viraalivuoden tukeva voittaja. |
||||||||||||